Blog

Lima, Ica, Nasca en Cusco

Welkom in Peru!

Maandag 23 April – Free Wi-Fi in the house!

Om 16.10 stegen we op, kleine 6 uur later landden we in Lima, Peru. Het tijdsverschil is hier 1 uur eerder vergeleken met Cuba, dus rond 21.00 uur lokale tijd kwamen we aan. Het valt direct op dat Peru een stuk verder ontwikkelt is dan Cuba. Het vliegveld is enorm en overal hangen bordjes met free Wi-Fi. Ik was bijna vergeten dat free Wi-Fi normaal is. Voor nog geen €5 zijn we met een taxi naar ons hostel gegaan.
Meteen het bed in! Morgen alweer op tijd op staan!

Dinsdag 24 april – Eindelijk geen frituur meer!

Om 9.00 uur in de ochtend hadden we een crossfit les gepland bij Crossfit La Parade. Om ongeveer 8.35 liepen we aan en nog geen 10 minuten later stapten we bij de crossfit box naar binnen.
We betaalden beide €10,- om mee te doen met de elite atleten. Dit vonden we best spannend want we hadden geen idee hoe hoog dit niveau zou zijn. De workout was erg leuk, hadden een leuke groep en Luuk en ik eindigde als 1e en 2e tijdens de WOD dus dat is helemaal top. Na een eiwit shakie friste we ons op in het hostel om vervolgens de rest van de dag te spenderen in Lima. De free walking tour startten iedere ochtend om 10 uur dus dat haalde we niet meer. Maar goed morgen weer een dag!

Op ons eigen houtje vertrokken we met de bus naar Centro Lima. Hier hebben we lekker rond geslenterd, zagen we de eerste cavia op de grill liggen en hebben we wat spelletjes gespeeld op de plaatselijke kermis.

In de avond hebben we een restaurant op Kennedy Park uitgekozen, een steenworp afstand van ons hostel. Wauw, wat waren we tevreden met het eten in Peru! Eindelijk geen gefrituurde dingen. We begonnen met een ceviche vooraf en een lekker stuk vlees met rijst.

Woensdag 25 april – This fooood

Om 10 uur stonden we paraat voor de free walking tour. Het was een leuke en enthousiaste gids en we eindigde met een pisco tasting!
Hierna hebben we de bus gepakt richting Barranco. Dit is een gezellige wijk in Lima. Hebben een drankje gedaan op een uitkijkpunt en wandelde terug richting ons hostel langs de zee.
We waren lekker op tijd terug dus konden we ’s avonds nog een crossfit lesje meepakken. Dit keer hebben we samen getraind met de head coach; Marcos. Een stuk zwaarder en ik merkte zelf al dat ik een stuk minder lucht had dan normaal, maar het was erg leuk!
‘S avonds richting het strand gelopen waar een paar hele leuke restaurants lagen. Restaurant ‘Popular’ sprak ons het meeste aan. Falafel als voorgerecht, wauw! Als hoofdgerecht enorme lekkere zalm en als nagerecht een hot chocolate brownie. This is where we are talking about!

Donderdag 26 april- Huacca-wattes?

Onze dag begon al vroeg! We vertrekken in de richting van Cusco maar stoppen onderweg op verschillende plekken. Als eerste; Paracas, Ica.
Hier liggen de Islas Bellastas ook wel de mini Galapagos eilanden genoemd. Met een bootje vaarde we deze richting op. We kwamen onderweg honderden pelikanen tegen. En eenmaal bij het eiland aan gekomen zagen we al snel 7 kleine pinguïns op en neer waggelen. Deed me gelijk denken aan de film Happy Feet. Echt geweldig!

Iets verder op zagen we 3 zeehonden liggen. Echt dichtbij kwamen we niet. Dus ik maakte me al zorgen, was dit onze enige kans?
Maar eenmaal aan de andere kant van eiland aangekomen vloog er een vlaag van tevredenheid over mij heen. Zo veel verschillende zeehonden die zich niets aantrokken van de drie boten die rond het eiland vaarde. Het mooiste beeld staat in mijn geheugen gegrift en zal ik met jullie delen.
Aan de rechter kant zie je een baby zeehond die aan het drinken is bij zijn mama. In het midden roept de papa zeehond van de daken dat hij zo trots is op zijn gezinnetje- in zeehonden taal. En aan de linker kant is het zeehonden broertje aan het spelen door op de rots te hoppen en er weer vanaf te duiken. See for yourself:

Na deze geweldige trip gingen we met de bus verder naar onze volgende stop : Huaccachina. Hier vindt tevens onze overnachting plaats. Huaccachina is een heel klein dorpje aan de rand van een oase midden in de woestijn. Het is heel apart om te bedenken dat sommige mensen hier echt leven. Ik geloof dat je wereld dan echt heel klein moet zijn.

Eenmaal ingecheckt in ons hostel maakte we ons klaar voor de volgende acitiviteit: buggy rijden en sandboarden.
Met een grote buggy werden we met zo’n 60-70 km/h naar boven gereden. Deze rit leek werkelijk waar meer op een achtbaan dan op een ‘auto’ rit, zo hard ging het door de woestijn!

Eenmaal op de top van de berg kregen we ons board en mochten we liggend op onze buik- of staand op het board de berg af!
Wooow, dit was echt wel even eng in het begin! Liggend op je buik gaat ontzettend hard maar geeft een enorme kick! Staand op het board lijkt ergens een beetje op snowboarden maar voelt zooo anders! Dit was echt het proberen waard!

Naderhand hebben we de zonsondergang nog bekeken en hebben we de dag afgesloten met een lekker diner aan de rand van de oase.

Vrijdag 27 april- Tekening gemaakt door Aliëns..

In de ochtend vertrok onze bus richting Nasca. Hier kun je vanuit een viewing tower verschillende tekeningen in het zand zien. Deze tekeningen liggen er al jaren en likken niet weg te willen gaan. Sommige verhalen gaan ten ronde dat aliëns deze tekeningen hebben gemaakt. Tja.. wij hadden er niet zoveel mee! Gelukkig gingen we na een half uur alweer snel door naar het centrum van Nasca.
Hier moesten wij de bus verlaten omdat de bus richting Cusco al vol zat toen wij hem boekte. Wel werd ons belooft dat er in dit geval alternatief vervoer geregeld zou worden. Gelukkig was dit ook zo, alleen moesten we 3 uur langer wachten in Nasca. Geen probleem, konden lekker op ons gemak avondeten in het centrum!
En inderdaad 3 uur later (rond 21.00 uur) zaten we business class in heerlijke stoelen! Deze nacht komt helemaal goed!! Met oordoppen in en oogmaskertje op, hebben we redelijk geslapen.

Zaterdag 28 april- Op 3399 meter hoogte leven is echt andere koek..

De volgende ochtend rond 11.00 uur kwamen we al aan in Cusco. Dit was 2 uur eerder dan gepland, en 8 uur eerder dan de bus die ‘vol’ zat vanuit Nasca! Dus dat was een enorme meevaller. Met een taxi werden we vervolgens naar ons hostel gebracht. Ik merkte direct aan mijn ademhaling dat deze al heel snel hoog zat, en ook de hoofdpijn kwam opzetten. Maar de straatbeelden van vrouwen in kleurrijke kleding met Alpaca’s maakte dit al snel goed.

Wat gaaaff is het hier! Ook zagen we onderweg al heel veel leuke restaurantjes een koffietentjes. Het inchecken bij Sunset Hostel liep vlekkeloos. Die middag hebben we het verder heel rustig aangedaan. De stad Cusco ligt op 3399 m boven zeeniveau. Het is heel apart hoeveel effect dit kan hebben op je lichaam. Luuk had het over het algemeen weinig last van, helaas ik iets meer. Je voelt je voornamelijk heel futloos, bonkende hoofdpijn ter hoogte van je ‘slapen’ en heel snel buiten adem. Als je bijvoorbeeld al naar de wc gaat of een tijdje je backpack moet tillen.
Je voelt je echt zo’n aansteller, zeker omdat niet iedereen hier last van heeft. Maar goed het was pas de eerste dag! Even acclimatiseren en dan zal het wel weer gaan, dacht ik. In de avond zijn we gaan eten bij Green Point, een Vegan restaurant! Jaaa, Cusco is echt een hippe town! Heerlijk was het daar! We zaten bommetje vol, en sliepen heerlijk in onze hoogslaper haha!

Zondag 30 april- In Nederland gaat het ook gewoon door..

Vandaag is mijn broer jarig! Dat betekend facetimen!! In Amsterdam zijn ze met z’n alle wezen uiteten. Het is enorm fijn om op zo’n moment er toch een beetje bij te kunnen zijn! Volgens mij heeft hij een geweldig avond gehad, en ik kijk er naar uit om samen met Veerle jou kant op te komen om samen een broers en zussen dag te hebben !

Als je op reis bent gaat het in Nederland gewoon door. En dan heb ik het op dit moment even niet over de hypotheek of het werk. Hier en daar krijg je toch appjes over gezondheidstoestanden van vrienden.. En dat is wel echt een van de dingen waar je hier misschien even niet zo mee bezig bent. Op dat soort momenten word je wel even met beide voeten op de grond gezet. Besef je hoe lucky je bent dat wij dit kunnen en mogen doen. En hoe fijn het is dat we voor 6 weken lang herinneringen kunnen maken die we voor de rest van ons leven niet meer zullen vergeten. Maar aan de andere kant besef ik ook hoe graag ik op zulke momenten er voor mijn vrienden had willen zijn.. En dat zoiets aan de andere kan van wereld niet goed gaat. Ik denk dat degene zelf zich wel aangesproken zullen voelen, en wil jullie bij deze dan ook laten weten dat ik zoveel als ik kan aan jullie denk en jullie berichtjes stuur! Peru is best een religieus land, dus heb zelfs contact proberen te maken met de Patia Mama (Mother Earth).

Dus.. overdag lekker rond gestruind in het centrum en een heerlijke Inca Massage genomen. Een uur lang, full body massage inclusief hot stond massge voor maar €15 p.p.
Het was heerlijk!
Helaas had ik hierna een verergering van mijn hoogte ziekte klachten, dus hebben we pillen gekocht ter bevordering van de acclimatisering, coca bladeren en ibuprofen. Deze coca bladeren groeien hier en zitten bordevol met vitamines. Het zorgt ervoor dat je minder klachten hebt en meer energie krijgt. Met deze medicijnen in mijn buik deed ik een dutje van 1.5 uur. Hierna ging het iets beter en besloten we toch naar het restaurant te gaan waar we al 2 dagen naar uitkeken! Namelijk Chicha, hier kun je Alpaca carpaccio eten. En wordt hier enorm aangeraden. Bij aankomst besefte we dat dit een wat luxer restaurant was. Dus maakte we ons al op voor een flinke rekening.
Carpaccio als voor, flinke kip als hoofdgerecht om te delen en een heerlijk chocolade soufflé als nagerecht. We hadden een hele fijne avond, voor nog geen €40,-. Heel chill!

Laat werd het gelukkig niet, want de volgende dag werden we om 5.30 in de ochtend alweer opgehaald voor de vetste trip ooit!
De 4-daagse trip naar Machu Picchu. Tijdens deze trip gaan we niet alleen hiken, maar ook ziplinen, raften en mountainbiken! Hier hadden we heel erg veel zin in!
Dus met nog wat pilletjes en coca bladeren op, gingen we snel slapen!

Benieuwd hoe deze trip is bevallen? En hoe het hiken op flinke hoogte mij is afgegaan?
Dan mag je nog even geduld hebben! Het volgende verhaal is in de maak!

Tot snel xxx

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *